Niezależnie od tego, czy jesteś początkującym fotografem, czy doświadczonym, istnieje kilka podstaw fotografii, które musisz znać. Na przykład, co oznaczają liczby na obiektywie? Jak obiektyw wpływa na obraz, który fotografujesz?

Przysłona

Zmiana przysłony w fotografii może mieć różne efekty na zdjęciu. Zmienia głębię ostrości, ilość światła przechodzącego przez obiektyw i ogólną jasność obrazu. Zrozumienie przysłony i jej efektów może pomóc w poprawie jakości zdjęć.

Przysłona to diafragma obiektywu, która reguluje ilość światła wpadającego do aparatu. Gdy przysłona jest szersza, więcej światła może przejść przez obiektyw. Z drugiej strony, gdy przysłona jest mniejsza, mniej światła może przejść przez obiektyw. Może to również spowodować, że obraz będzie wydawał się ciemny. W niektórych przypadkach może również powodować aberracje soczewki, które mogą powodować nieostre obrazy.

Przysłona jest zwykle mierzona w stopniach f. Każdy f-stop to stosunek ogniskowej obiektywu do efektywnej średnicy przysłony. Im wyższa liczba f-stop, tym mniejszy jest otwór przysłony. Podobnie, im niższa liczba f-stop, tym większy otwór przysłony.

Przysłona jest jednym z podstawowych filarów fotografii. Jest ona podobna do źrenic oka. Kontroluje, ile światła wpada do środka i ile pada na matrycę obrazu. Wielkość przysłony wpływa również na głębię ostrości, czyli obszar ostrości przed obiektem, a także na tło.

Mniejsze przysłony dają ciemniejsze obrazy. Dzieje się tak dlatego, że więcej światła jest blokowane przez obiektyw. Z drugiej strony, duże otwory przysłony dają jaśniejsze obrazy. Mniejsza przysłona jest przydatna w przypadku zdjęć grupowych. Zdjęcia grupowe, takie jak śluby lub zdjęcia klasowe, wymagają mniejszej przysłony, aby zapewnić ostrość wszystkim obiektom na zdjęciu.

Do portretów i fotografii krajobrazowej najlepsza jest duża przysłona. Takie przysłony pomagają wyizolować obiekt na zdjęciu.

ISO

Niezależnie od tego, czy jesteś początkującym, czy profesjonalistą, zrozumienie roli ISO i numerów obiektywów w fotografii przyniesie Ci wiele korzyści. Zrozumienie, jak te liczby wpływają na Twoje zdjęcia, pomoże Ci osiągnąć jakość obrazu, której pragniesz.

ISO to czułość aparatu na światło. Czułość zależy od trzech czynników: przysłony, czasu otwarcia migawki i numeru ISO. Ustawienia ISO można dostosować do oświetlenia i tła fotografowanej sceny. Można również użyć ISO do stworzenia efektu ziarnistości.

Ziarno to pomocna tekstura. Sprawia, że zdjęcie się wyróżnia. Można ją również wykorzystać do pokazania ruchu. Łączenie ziarna z innymi teksturami również może sprawić, że zdjęcie będzie się wyróżniać.

Numery ISO i obiektywu są ważne, ponieważ wpływają na jasność i jakość zdjęć. Niższa wartość ISO jest lepsza w sytuacjach słabego oświetlenia, natomiast wyższa wartość daje jaśniejsze zdjęcia.

Na przykład, aparat z ISO 200 stworzy zdjęcie z mniejszymi szumami niż ten z ISO 800. Jednak przy wysokich ustawieniach ISO można również tworzyć ziarniste zdjęcia.

Im wyższe ISO, tym więcej cyfrowego szumu będzie można zauważyć. Może on być widoczny jako małe kropki lub wielokolorowe plamki w cieniach. Jest to szczególnie widoczne na przejściach z obszarów jaśniejszych do ciemniejszych.

Najlepsza wartość ISO to najniższa, jaką możesz uzyskać. Najniższa wartość ISO da zdjęcie z najmniejszym szumem i największym zakresem dynamicznym. Dzięki temu uzyskasz najlepszą jakość zdjęcia dla fotografii w plenerze i w pomieszczeniach. Ale nadal będziesz musiał dokonywać korekt, gdy zmieni się światło.

Istnieje również wiele innych czynników do rozważenia, takich jak czas otwarcia migawki i przysłona. Jednak opanowanie tych elementów zapewni Ci największą kontrolę nad obiektami i otoczeniem.

Czas otwarcia migawki

Spośród trzech głównych ustawień fotografii, czas otwarcia migawki odgrywa kluczową rolę w uchwyceniu dobrego zdjęcia. Szybkość migawki określa ilość światła docierającego do czujnika aparatu, dlatego jest ważna dla prawidłowego naświetlenia zdjęcia.

Zazwyczaj czas otwarcia migawki jest mierzony w ułamkach sekundy. Czas otwarcia migawki może być zmieniany przez fotografa w trybie ręcznym lub przez aparat w trybie priorytetu migawki. Jednak zmiana czasu otwarcia migawki będzie musiała być skompensowana zmianą przysłony.

Czas otwarcia migawki może być również mierzony w całych sekundach. Na przykład, czas otwarcia migawki wynoszący 1/500 sekundy oznacza, że migawka będzie otwarta przez pięć sekund. Jest to uważane za stosunkowo wolny czas otwarcia migawki.

Jeśli zamierzasz zrobić zdjęcie poruszającego się obiektu, potrzebujesz szybkiego czasu otwarcia migawki, aby zamrozić ruch. Można to osiągnąć poprzez panoramowanie aparatu lub użycie statywu.

Możesz również użyć czasu otwarcia migawki, aby stworzyć fajny efekt rozmycia. Na przykład możesz podkreślić zwierzę w tle, robiąc zdjęcie z rozmytym tłem.

Oprócz zamrażania ruchu, czas otwarcia migawki jest również używany do rozmycia ruchu. Na przykład, szybki czas otwarcia migawki może być użyty do uchwycenia narciarza wodnego rozpylającego wodę. Można również użyć wolniejszego czasu otwarcia migawki, aby uzyskać bardziej rozmyty efekt.

Czas otwarcia migawki to także świetny sposób na zatrzymanie akcji poruszającego się obiektu, takiego jak samochód jadący autostradą. To może dodać intrygę do zdjęcia i dodać styl do obrazu.

Stosowanie szybkiego czasu otwarcia migawki jest również ważne podczas fotografowania ptaków. Ptaki są zazwyczaj fotografowane przy czasie otwarcia migawki 1/1000 sekundy lub szybciej.

Odległości ogniskowania

Wybór właściwych odległości ogniskowania dla fotografii może być trudny. Wielu fotografów stosuje metody prób i błędów, aby określić, gdzie chcą, aby ich aparat ustawił ostrość. Niektórzy fotografowie używają również aplikacji, które pomagają im w określeniu odległości ogniskowania.

Minimalna odległość ogniskowania (MFD) jest kluczową specyfikacją obiektywu. Ogólnie rzecz biorąc, obiektyw nie może ustawić ostrości, gdy odległość od końca obiektywu do obiektu jest mniejsza niż minimalna odległość ogniskowania. Odległość ta jest również znana jako minimalna odległość od obiektu (MOD). Współczynnik MFD obiektywu można znaleźć, korzystając z narzędzia specyfikacji i pomiarów obiektywu.

Wybierając odpowiednie odległości ogniskowania dla fotografii, fotografowie muszą wziąć pod uwagę głębię ostrości. Płytka głębia ostrości może powodować rozmycie tła. Płytka głębia ostrości może również wpływać na ostrość bliskich obiektów. Jest to szczególnie ważne w makrofotografii. Głębia ostrości będzie się różnić w zależności od punktu ostrości.

Podczas korzystania z obiektywu o płytkiej głębi ostrości fotograf będzie chciał ustawić ostrość na odległość hiperfokalną. Ten punkt ostrości pozwoli zachować ostrość obiektów tła i pierwszego planu. Odległość hiperfokalna pomoże również fotografom uzyskać jak najwięcej ze swoich zdjęć.

Ważne jest, aby pamiętać, że odległość hiperfokalna to tylko odległość od punktu ostrości do najbliższego akceptowalnego tła. Odległość hiperfokalna może być również wykorzystana do prowadzenia linii w kierunku horyzontu. Koncepcja ta jest często wykorzystywana przez fotografów krajobrazu.

Odległość hiperfokalna jest przydatna do utrzymania ostrości pierwszego planu, zwłaszcza jeśli obiekt jest daleko. Korzystanie z odległości hiperfokalnej może również pomóc fotografom osiągnąć ostrość shaper od nieskończoności.

Ogniskowa

Zazwyczaj na obiektywie znajdziesz wytłoczone informacje o ogniskowej i przysłonie. Ogniskowa to odległość między obiektywem aparatu a czujnikiem obrazu, gdy obiekt jest ostry. Jest ona mierzona w milimetrach (mm). Przysłona to największy otwór obiektywu. Zazwyczaj jest ona wyrażana jako liczba f, choć może być również wyrażona jako stosunek.

Ogniskowa określa, jak daleko znajdują się przedmioty, dlatego obiektywy o dłuższych ogniskowych są lepsze do fotografii zbliżeniowej. Obiektywy z szerszą przysłoną pozwalają na dotarcie większej ilości światła do czujnika obrazu, dlatego są często droższe.

Innym kluczowym szczegółem dotyczącym obiektywów jest typ formatu. Obiektywy stałoogniskowe są przeznaczone do jednej ogniskowej, podczas gdy obiektywy zmiennoogniskowe są przeznaczone do zakresu ogniskowych. Obiektywy zmiennoogniskowe mogą mieć minimalną i maksymalną ogniskową, a niektóre mają maksymalną przysłonę.

Większość obiektywów do aparatów fotograficznych składa się z grup elementów soczewek. Elementy te współpracują ze sobą, aby skupić światło, zredukować zniekształcenia i zmniejszyć rozmiar obrazu. Mogą być również zaprojektowane dla matrycy o mniejszym rozmiarze, takiej jak w systemie Mikro Cztery Trzecie.

Ogniskowa jest najmniejszą liczbą w oznaczeniu obiektywu i zwykle przedstawia zakres dostępnych ogniskowych w milimetrach. Obiektyw może być obiektywem szerokokątnym, średniokątnym, zmiennoogniskowym lub teleobiektywem.

Drugą liczbą w oznaczeniu obiektywu jest często liczba określająca szybkość obiektywu. Szybkość to najszersza przysłona obiektywu, a niektórzy producenci wyrażają ją jako stosunek. W innych przypadkach szybkość to liczba f, która wskazuje ilość światła przepuszczanego przez obiektyw.